tiistai 16. marraskuuta 2010

Matematiikkaa!

Kun katsoin alla olevan videopätkän, nousi jälleen kerran mieleeni ajatus: miksi ei YTL voisi jo tunnustaa, että graafiset laskimet ovat olemassa ja että niitä ja niiden ominaisuuksia saisi täysimääräisesti käyttää?

Tämä nousi esille myös äskeisellä tunnillani kun abien kanssa kerrattiin analyyttistä geometriaa: tehtävän lopussa, kun ideat oli jo kehitetty, vastaan tuli kolmen yhtälön ja kolmen tuntemattoman täydellinen yhtälöryhmä. Laskimella tuon olisi hoitanut alle minuutissa, mutta nyt sitä jauhettiin pitkään kun "YO-kirjoituksissa se pitää osata laskea käsinkin", harjoiteltavahan sitä silloin on! Aikaa turhaan mekaaniseen, ajatuksettomaan puuhaan, kun olisi voinut kerrata suurempia ideoita.

Video on upea, todella katsomisen arvoinen!

2 kommenttia:

Kai kirjoitti...

Olipas mielenkiintoinen video. Tietokoneiden tulo matematiikan opetukseen on videon esimerkkien mukaan hyvinkin perusteltua.

Tietenkään ei saa unohtaa sitä tosiseikkaa, että matematiikan (käsin) opettelu opettaa loogisuutta ja sääntöjen noudattamista/muokkaamista sopiviksi.

Joskus on leikkimielisesti puhuttukin ohjelmoinnin pakollisuudesta. Se on minun mielestäni yksi parhaista keinoista opetella loogisuutta ja "numeroiden" käyttämistä.

Ongelmana tulee opettajien taidot. Kuinkahan moni opettaja perusopetuksessa tai lukiossa omaisi taitoja opettaa oppilaille "tietokone"-matematiikkaa?

Hei ajatelkaa - mitä fysiikan opiskelu saisi tekemällä omia simulaattoreita :-)

Anonyymi kirjoitti...

MAOL vinkuu jatkuvasti lisää tunteja matematiikkaan. Ongelma ei tuntien vähyys vaan pedagogiikka. Siihen MAOL:n pitäsi satsata.
Mitä on suomalainen matikan opetus? Katsotaan valmis esimerkki kirjasta ja lasketaan kirjan tehtäviä, joita tulee kotiin. Sitten niitä tarkastetaan. Opettajalla on tietysti valmiit ratkaisut. Tuskin missään muussa aineessa pääse yhtä vähällä tuntien valmistelulla! Tässä onkin sitten pedagogiikan kehittäminen MAOL:lta unohtunut ja se on keskittynyt vain rahastamaan MFKA-kustannuksen kautta.