Pitkään aikaan en ole ennättänyt tänne kirjoittamaan. Monenlaisen kouluahertamisen (nyt menossa koeviikko) jälkeinen tietotekniikkaan käyttämäni "vapaa-aika" on kulunut hyvin suurelta osalta Twitterin parissa. Siellä liikkuu aivan valtavasti tietoa. On vain osattava etsiä oikeilla hakusanoilla ja toisaalta osattava valita mitä tai ketä seuraa.
Itsekin tukehduin alussa tuohon tulvaan ja niin lähdin uudelleen liikkeelle. Poistin kaikki entiset seurattavat ja olen sen jälkeen ottanut uusia hyvin vähän, vain niin että todella jaksan lukeakin sen mitä saan. Muuten homma menee vain viestien keräilyksi. Ja nytkin hyviä linkkejä tulee suuri joukko päivässä.
Yksi aihealue, jota olen yrittänyt seurata on (tietysti) uuden teknologian käyttö opetuksessa. Näyttää siltä, että nuo uudet taulutietokoneet (tabletit, sormitietokoneet) ovat ennemmin tai myöhemmin tulossa kouluihin ja ympäri maailmaa niitä on jo otettu monella tavoin käyttöön. Mikä niiden rooli tulee olemaan Suomessa? Mitä näiden suhteen ollaan nyt tekemässä opetussuunnitelmissa, opettajain koulutuksessa, kirjakustantamoissa, ...? Varmaan joku näiden asioiden kanssa tekee töitä mutta miksi näistä ei näy virallista (OPH, OPM, OAJ, ...) juttua julkisuudessa (en ole ainkaan havainnut)?
Firmat ovat kyllä pian liikkeellä, esim. http://www.ilonait.fi/index.php?id=ipad-opetuksessa
3 vuotta sitten
4 kommenttia:
Tämä esille ottamasi asia todella mietityttää minua etenkin siltä kannalta, että onko hylättävä se vuosien työ, mitä on tvt-sovelluksien ja (ilmaisten) sisältöjenkin suhteen tullut tehtyä vain sen takia, että pitää ottaa käyttöön uutta tekniikkaa, missä kaikki ko. sisällöt/sovellukset eivät edes pelitä.
En vastusta uutta ja esim. iPadissa on varmaan rutkasti hyvääkin, mutta minusta tässä nyt edetään tekniikan ja laitteiden sekä niihin sisältöä tuottavien kustantajien ehdoilla. Tämmöinen mielikuva on muotoutunut, kun olen yrittänyt tiiviisti seurata asiaa. Käytännön kokemuksia mobiililaitteiden käytöstä minulla ei vielä ole.
Samoista asioista olen minäkin huolissani ja siksipä kaipaisinkin noiden mainitsemieni julkisten tahojen (OPH, OPM, OAJ, opettajienkoulutuslaitokset) esilletuloa asiassa. Muuten ilman yhteistä linjaa ollaan aikamoisen sekavassa (ja kohta eriarvoisessakin) tilanteessa. Kustantajilta odottaisin jonkilaista tietoa oppikirjoihin liittyen. Jos suomalaiset eivät toimi, on meillä pian kustantajana joku Yahoo tai Google!
Se, toimivatko aikaisemmin tekemämme materiaalit, riippuu varmaan paljon alustasta millä toimitaan. Ollaan vähän samassa tilanteessa kuin aikasemmin ottelussa VHS - Beetta.
Tere.
Otetaanhan positiivinen ajattelu käyttöön ja katsotaan mahdollisuuksia.
Tekniikka on vain tekniikkaa ja siihen ei kannata takertua. Kaikki aiemmin tehty työ antaa enemmän pohjaa luoda uutta, innovoida uusi ratkaisuja, sekä kääntää tekniikka orjaksi eikä antaa sille isännän roolia.
Se, että teillä on ollut maailman luokan vehkeet käytössä opetuksenne kehittämiseksi, sekä minun tuki, ei ole vaatinut OPH, OM, OAJ linjauksia.
Nämä organisaatiot eivät innovoi, vaan he seuraavat kenttää ja sen kehittymistä. He voivat antaa joitain ohjeita tulevaisuudessa, mutta tuskin kukaan linjaa sitä minkä värisiä opetusliituja opettaja saa käyttää
Eli avointa ja eteenpäinsuuntautunutta positiivista keskustelua ja kehittämisotetta toivotellen,
Jukka
Ps. Jos olisin arkajalka tiedän konkareiden kanssa, niin en edes uskaltaisi tulla EU rajojen sisäpuolelle enää, koska "ipad-kauhistus" jukka tulee takaisin syksyllä. Mutta huoli pois! Saatte opettaa ihan omalla tyylillä ja laitteilla aina niinkuin ennenkin.
Terve taas!
Kiitos Jukka hyvästä kommentista. En minä olekaan huolissani asiasta oman koulumme osalta, (meillä on niin supervahva tiimi tämän asian suhteen, että menemme aina muutman askeleen edellä jatkossakin!!) vaan mietiskelen enemmänkin maan yleistilannetta.
Oman koulun osalta löydettävä vain sellaiset välineet, joilla meidän ideamme toimivat vaivattomimmin ja niin ettei aikasemmin tehty työ ja nähty vaiva mene hukkaan.
Ja tervetuloa taas hommaan uusien ideoiden ja vimpaimien kanssa!
Lähetä kommentti