lauantai 20. marraskuuta 2021

matematiikan historiassa 29. heinäkuuta

Päivä on varsin merkittävä todennäköisyyslaskennan historiassa. Tuolloin syntyi osa todennäköisyyslaskennan ideoista ja laskusäännöistä. Nimittäin vuonna 1654 heinäkuun 29. päivänä Plaise Pascal kirjoitti Pierre Fermat´lle myöntäen, että Fermat´n tulokset oikeiksi todennäköisyysongelmassa, jossa toistuvsti heitetään yhtä noppaa vedonlyönnissä.
"Kärsimättömyys on kiusannut minua kuten sinuakin, ja vaikka olen vieläkin vuoteenomana, en voi olla kertomatta sinulle, että sain kirjeesi vedonlyönnin pisteitä koskevasta ongelmastamme M. Carcavin tuomana, ja että ihailen sitä enemmän kuin osaan kertoa. Minulla ei ole aikaa kirjoittaa pitkään, mutta sanalla sanoen olet löytänyt täydellisen oikeudenmukaisen pistejaon nopanheittoon. Olen todella tyytyväinen kun minun ei enää tarvitse epäillä että olin väärässä ja että näen ihailtavan yhteisymmärryksen, jonka olen löytänyt kanssasi."

Kuvat: Wikipedia

Ei kommentteja: